*

Vapaus, veljeys, tasa-arvo Suurin onni kaikille

Lahjakkaidenkin ihmisten vapaus on tärkeä

  • Harri Kivistö
    Harri Kivistö
  • Ayn Rand
    Ayn Rand
  • Karl Marx
    Karl Marx

Harri Kivistö kirjoitti: "Lisäksi on tärkeä ymmärtää, että kun puhumme yksilönvapauksien konkreettisista hyödyistä ja ylipäänsä vaikutuksista, konteksti on pääasiallisesti sosiaalinen: ei ole kyse siitä mitä hyötyjä joillekin eteville yksilöille on vaan miten poliittiset vapaudet näkyvät yhteisöissä laajemmin." Harri Kivistön asenne on tyypillinen länsimaissa. Christian Palmer kirjoitti: "Author Ayn Rand saw things in a different light. She believed in individual exceptionalism, the idea that the brightest lights should be allowed to shine. As a society, we just don't do that for our children." Poliittinen korrektius voitti Fort Waynessä ja Christian Palmerin opettama onnistunut lahjakkaiden nuorten erityisluokka lakkautettiin. Sama poliittinen korrektius on voitolla Suomessakin.

 

Poliittinen korrektius sai filosofisen muodon John Rawlsin Oikeudenmukaisuusteoriassa. Sen eroperiaatteen mukaan tuloerot voidaan hyväksyä vain silloin, jos ne hyödyttävät kaikkein heikoimmassa asemassa olevia. Jopa tuon periaatteen mukaan lahjakkaiden erityisluokat tulisi hyväksyä, koska ne antavat heille hyvän lähtökohdan rakentaa yhteiskuntaa ja vähentävät kiusaamista.

 

Suomessa ja yleensä länsimaissa vallalla oleva oikeudenmukaisuusteoria kuitenkin on lähinnä proletariaatin diktatuuria, jossa lahjakkaille ei sallita juuri mitään erityisetuja vaan kaikki mitoitetaan lahjattomien mukaan. Ajatellaan, että lahjakkaiden erityisluokat ovat eriarvoistamista eli ristiriidassa tasa-arvon kanssa. Tuo tasa-arvokäsite perustuu proletariaatin diktatuuriin, jossa tuotantovälineiden pitää olla demokraattisessa omistuksessa ja koulutuksen pitää olla ehdottomasti samaa kaikille. Lahjakkaiden erityisluokkia pidetään porvarien luokkaetuoikeutena ja siksi niitä vastustetaan jyrkästi. Länsimainen oikeudenmukaisuus on pitkälti kateutta, jossa lahjakkaiden ei voida juuri sallia saada etuja lahjoistaan vaan heidät tulee alistaa hyvinvointivaltion lypsylehmiksi. John Rawls oli samaa mieltä tuosta ajattelusta.

 

Ayn Rand sen sijaan kirjoitti: “If some men are entitled by right to the products of the work of others, it means that those others are deprived of rights and condemned to slave labor.” (“Man’s Rights” in Capitalism: The Unknown Ideal.) Robert Nozick oli samaa mieltä: "Taxation of earnings from labor is on a par with forced labor. Seizing the results of someone’s labor is equivalent to seizing hours from him and directing him to carry on various activities." Länsimaiden vallitsevan John Rawlsin oikeudenmukaisuusteorian mukainen yksilönvapaus ei siis käytännössä johda orjuutta parempaan tulokseen. Karl Marxin Kommunistisen puolueen manifestissa vaadittiin "Samanlainen työvelvollisuus kaikille, teollisuusarmeijain muodostaminen varsinkin maanviljelyä varten." Siinä mielessä verotus on eettisesti perusteltu samalla tavalla kuin työvelvollisuus.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

En tajunnut edes mitä yritit noilla sitaateilla sanoa.
Mitä jos kertoisit kerran jotakin ihan omin sanoin ja omin ajatuksin. Otsikossa puhut vapaudesta mutta et edes yritä määritellä käsitettä.
Tee uusi juttu ja kerro mitä vapaus merkitse ihan hekilökohtaisesti juuri sinulle Matti. Etkä yhtään lunttaile wikipediasta!
Se olisi paljon kiinnostavampaa.

Matti Linnanvuori

Mitä et tajunnut? Lähtökohtana minulla oli Harri Kivistön sitaatti. Siitä sain ajatuksen, että joku oikeasti kannattaa sitä ajattelua, jota Harri Kivistö vastusti, eli Ayn Rand. Etsin sitten netistä hakusanoilla Ayn Rand gifted individual ja sain tuon artikkelin, jossa käsiteltiin lahjakkaiden nuorten koulutusta. Ajauduin jutussa hyvinvointivaltion käsittelyyn ja sitten tuli mieleeni hakea hyvinvointivaltiositaatti Ayn Randilta. Sitten mieleeni tuli, että akateeminen filosofi Robert Nozick on kirjoittanut samalla tavalla verotuksesta kuin Ayn Rand. Lopulta muistin, että Kommunistisen puolueen manifestissa vaadittiin pakkotyötä, ja lisäsin sen sitaatin.

Olen kirjoittanut vapaudesta oman kirjoituksen Mitä on vapaus? http://mattil.puheenvuoro.uusisuomi.fi/149926-mita...

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Tossa oli selväntävä kuvaus miten kasaat juttujasi.
Minä kysyin mitä yritit sanoa.
Mitä varten käytät otsikossa sana vapaus jos se ei liity sisältöön.
ei kiinnosta sun vanhat jutut, näis nykyisiskin on liikaa.

Matti Linnanvuori

Yritin sanoa eriävän mielipiteen Harri Kivistön mielipiteeseen, että vapaus ei ole lahjakkaiden vapautta. Vapaus oli siis jutun aiheena.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Niiin kai yritit, mutta luulen, että onnistuisit paremmin jos kertoisit omin sanoin sen.

Anna-Leena Nieminen

"Länsimainen oikeudenmukaisuus on pitkälti kateutta, jossa lahjakkaiden ei voida juuri sallia saada etuja lahjoistaan vaan heidät tulee alistaa hyvinvointivaltion lypsylehmiksi."

Naulan kantaan. Hieman samoin kirjoittaa David Kelley kirjassa Kapitalismin moraali

    "Hyvinvointivaltion julkilausumaton oletus on, että ihmisen aloitekyky ja kyky ovat sosiaalisia etuja, joita saa käyttää vain sillä ehdolla että ne suunnataan muiden palvelukseen"

Samoin tuo Robert Nozickin näkemys "verotus työstä on verrattavissa pakkotyöhön" on erittäin osuva.

Ja sitten jotkut vielä väittävät, että hyvinvointivaltio(demokraattinen sosialismi)on moraalinen ja hyvinvointia tuottava järjestelmä (!)

Toimituksen poiminnat